Declaraties

Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt rondom de rekeningen die je ontvangt.
Vragen die we weleens krijgen hebben we hieronder alvast beantwoord. Staat jou vraag er niet bij, neem dan gerust contact met ons op.

Waarom staat er Geboortehart op mijn rekening van de zorgverzekeraar?

Wanneer je inlogt bij de zorgverzekeraar zie je jouw rekeningen staan voor de zorg die jij hebt ontvangen. Deze rekeningen kunnen vanuit Geboortehart zijn verstuurd. Dit komt omdat jouw zorgverlener is aangesloten bij Geboortehart. Al deze zorgverleners sturen de rekening in via Geboortehart. Geboortehart zorgt ervoor dat deze rekeningen worden verzameld en ingediend bij je zorgverzekeraar. Geboortehart betaalt daarna je zorgverlener uit.

Hoe komt het bedrag voor de declaratie miskraam tot stand?

Een miskraam is altijd heel verdrietig en kan op verschillende momenten in de zwangerschap plaatsvinden. Iedere zwangerschap tot 16 weken die niet goed gaat is voor ons in de declaratie een miskraam. Binnen Geboortehart is er één tarief voor een miskraam. Dus of je veel of weinig zorg nodig hebt rondom de miskraam is voor het tarief gelijk. De zorgverlener dient de declaratie voor deze zorg in via Geboortehart. Wij declareren deze door aan de zorgverzekeraar. De kosten voor een miskraam valt binnen de basisverzekering.

Het bedrag van mijn bevalling is hetzelfde als die van mijn vriendin maar ik ben thuis bevallen en zij moest naar het ziekenhuis, hoe kan dat?

Geboortehart declareert via de ‘beleidsregel integrale bekosting’. Dat betekent dat we voor een zwangerschap, bevalling of kraambed steeds twee tariefsoorten hebben. Een voor reguliere zorg en een voor complexe zorg. Het tarief voor complexe zorg geldt alleen wanneer je meer dan vijf dagen in het ziekenhuis ligt of als je naar de operatiekamer moet. Iemand die voor een inleiding naar het ziekenhuis moet maar geen operatie krijgt valt daarmee in hetzelfde reguliere tarief als iemand die thuisbevalt.

Mocht je vragen hebben over jouw factuur vanuit Geboortehart dan horen wij dit graag. De vragen kun je stellen aan je eigen zorgverlener of aan ons op het kantoor van Geboortehart:
Info@Geboortehart.nl of telefonisch: 0638427107